Ασφαλής Οδήγηση

Ασφαλής Οδήγηση

Στην Ι.ΚΤΕΟ Πατρωνάκης πέραν του ενδελεχούς τεχνικού ελέγχου του οχήματός σας μας αφορά και η οδηγική σας ασφάλεια.

Για τον λόγο αυτό δημιουργήσαμε τις παρακάτω ενότητες με συμβουλές για ασφαλή οδήγηση σε διαφορετικά «σενάρια» και καταστάσεις.

Ασφαλής οδήγηση σε βρεγμένο οδόστρωμα

 

Η ασφαλής οδήγηση σε βρεγμένο οδόστρωμα απαιτεί από τον οδηγό κάποιες συγκεκριμένες ενέργειες και μέτρα προστασίας για την αποφυγή ατυχημάτων.

1. Συστηματικό έλεγχο των ελαστικών του οχήματος

Ο έλεγχος των ελαστικών θα πρέπει να είναι το πρώτο και κυριότερο από τα μέτρα πρόληψης που πρέπει να τηρείτε, όταν πρόκειται να οδηγήσετε σε βρεγμένο οδόστρωμα.

Τα ελαστικά πρέπει να βρίσκονται στην προτεινόμενη από το κατασκευαστή του οχήματος πίεση, ενώ καλό θα είναι να πραγματοποιείται έλεγχος τουλάχιστον μία φορά ανά μήνα.

Ακόμη, θα πρέπει να ελέγχετε το βάθος πέλματός τους, μιας και είναι ένας από τους σημαντικότερους παράγοντες αποφυγής πλαγιολίσθησης και υδρολίσθησης.

2. Χαμηλή ταχύτητα οδήγησης

Το νερό που πέφτει μέσω της βροχής στο οδόστρωμα, αναμειγνύεται με ρύπους και λάδια που βρίσκονται σε αυτό, δημιουργώντας καταστάσεις άκρως επικίνδυνες και ολισθηρές.

Για να αποφευχθούν τυχόν ατυχήματα θα πρέπει να ελαττώνετε την ταχύτητα που κινείστε, μιας και η οδήγηση με χαμηλή ταχύτητά επιτρέπει στο πέλμα του ελαστικού να διατηρεί καλύτερη πρόσφυση.

3. Ανάκτηση ελέγχου του οχήματος μετά από ολίσθηση

Πρόκειται για κάτι που μπορεί να συμβεί ακόμη και στον πιο προσεκτικό οδηγό. Είναι μια κατάσταση που απαιτεί ψυχραιμία και σε καμία περίπτωση απότομο πάτημα των φρένων.

Αντ’ αυτού, θα πρέπει να εφαρμόσετε σταθερή πίεση στα φρένα και να οδηγήσετε προς την κατεύθυνση της ολίσθησης.

4. Τήρηση αποστάσεων ασφαλείας

Σε περίπτωση βροχερού οδοστρώματος, θα πρέπει να τηρείτε απόσταση ασφαλείας από τον προπορευόμενο τρείς (3) φορές μεγαλύτερα απ’ ότι σε στεγνό.

Οφείλετε να κρατάτε απόσταση κάτι περισσότερο από το μήκος δύο αυτοκινήτων, μεταξύ του δικού σας και του προπορευόμενου οχήματος.

5. Σε περίπτωση πυκνής βροχής ο οδηγός οφείλει να σταματήσει

Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου οι υαλοκαθαριστήρες του οχήματος δεν μπορούν να κρατήσουν καθαρά τα τζάμια και αφήνουν ένα συνεχές κάλυμμα νερού σε αυτά.

Όταν η ορατότητα είναι περιορισμένη θα πρέπει να απομακρυνθείτε από το δρόμο και να περιμένετε να κοπάσει η βροχή.

6. Οι πρώτες σταγόνες κάνουν το οδόστρωμα ολισθηρό

Οι πρώτες σταγόνες βροχής δημιουργούν πολλά προβλήματα ακόμη και στους πιο έμπειρους οδηγούς, μιας και συνδυάζονται με τη λάσπη και τα λάδια που βρίσκονται στο οδόστρωμα, δημιουργώντας μια ολισθηρή επιφάνεια που μπορεί να προκαλέσει απώλεια ελέγχου του οχήματος.

Οφείλετε λοιπόν να δείξετε ιδιαίτερη προσοχή για την πρώτη μισή ώρα μετά την έναρξη της βροχής.

7. «Στέγνωμα» των φρένων μετά από διέλευση από λιμνάζοντα νερά

Αν το όχημα έχει περάσει μέσα από λιμνάζοντα νερά και σε βάθος που μπορεί να έχουν βραχεί τα τακάκια των φρένων του, θα πρέπει να πατήσετε το φρένο απαλά ώστε να τα «στεγνώσετε».

Ασφαλής οδήγηση επιδόσεων

 

Η ασφαλής οδήγηση επιδόσεων δεν είναι ένας όρος / σύνολο δυνατοτήτων που είναι απαραίτητο μόνο στους οδηγούς αγώνων, αλλά πρέπει να υιοθετείται και από τους καθημερινούς οδηγούς που βγαίνουν στο δρόμο.

1. Δεν υπάρχει κανείς απολύτως λόγος για επιθετική οδήγηση

Οι φωνές, οι κόρνες, τα απότομα φρεναρίσματα, η οδήγηση με αυξημένη ταχύτητα, οι άσεμνες χειρονομίες κ.ά. μπορούν εύκολα να οδηγήσουν σε περίεργες (ίσως και επικίνδυνες) καταστάσεις.

Καλό θα ήταν να αποφεύγετε την οδήγηση όταν αισθάνεστε κουρασμένοι, θυμωμένοι ή στεναχωρημένοι.

Ακόμα και σε περίπτωση που το δίκιο είναι με το μέρος σας, θα πρέπει να αποφεύγετε τις οποιεσδήποτε συγκρούσεις.

2. Αποφυγή επιθετικών οδηγών

Θα πρέπει να αποφεύγετε την οποιαδήποτε μορφή επικοινωνίας με οδηγούς που δρουν με τους παραπάνω τρόπους.

Στην περίπτωση αυτή σας προτείνουμε να μην τους κοιτάτε, να κρατάτε τις πόρτες του οχήματός σας κλειδωμένες και να μην υποτιμάτε την επιθετικότητα των προαναφερθέντων οδηγών.

3. Εγρήγορση κατά την οδήγηση

Οι οδηγοί θα πρέπει να αποφύγουν την υπνηλία που τους προκαλείται από τα επαναλαμβανόμενα οπτικά ερεθίσματα που βλέπουν στο δρόμο (γνωστή και ως υπνηλία της εθνικής οδού).

Κατά την οδήγηση σε μεγάλες αποστάσεις, πραγματοποιήστε συχνές στάσεις με σκοπό να κοιμηθείτε / ξεκουραστείτε για λίγη ώρα.

Ακόμα ένα όργανο που χρειάζεται ξεκούραση είναι τα μάτια του οδηγού. Μία εύκολη μορφή εξάσκησης είναι το διάβασμα των οδικών σημάνσεων και η οπτική εστίαση σε διαφορετικά σημεία του δρόμου.

5. Υιοθέτηση αμυντικής οδήγησης

Ο οδηγός οφείλει να έχει πάντα τον έλεγχο του οχήματος και των συνθηκών που διαμορφώνονται γύρω από αυτό, ώστε να μπορεί να αντιδράσει άμεσα και αποτελεσματικά, απέναντι σε κάθε κίνδυνο που μπορεί να του παρουσιαστεί.

Θα πρέπει δε να μπορείτε να ζυγίσετε αποφάσεις, όπως π.χ. αν δεν μπορετε να αποφύγετε τη σύγκρουση να επιλέγετε τη λιγότερο επικίνδυνη επιλογή. Για παράδειγμα, ο οδηγός και οι συνεπιβάτες του έχουν περισσότερες πιθανότητες επιβίωσης αν κινηθούν εκτός οδοστρώματος παρά να χτυπήσουν μετωπικά με κάποιο άλλο όχημα.

Ασφαλής οδήγηση και ζώνη ασφαλείας

 

Η χρήση της ζώνης ασφαλείας αποτελεί το άλφα και το ωμέγα της σωστής οδηγικής συμπεριφοράς και της ασφαλούς οδήγησης.

Η αποφυγή της οδηγεί σε σοβαρά και τις περισσότερες φορές θανατηφόρα ατυχήματα, κάτι που επιβεβαιώνεται από τα στατιστικά στοιχεία των τελευταίων ετών:

  • Οι θάνατοι, οι αναπηρίες και οι τραυματισμοί που οφείλονται στα τροχαία δυστυχήματα αυξάνονται με ανησυχητικούς ρυθμούς. Κάθε χρόνο σκοτώνονται παγκοσμίως ένα εκατομμύριο διακόσιες χιλιάδες (1.200.000) από τροχαία δυστυχήματα.
  • Οι αριθμοί δείχνουν μια ταχεία αύξηση και σύμφωνα με υπολογισμούς του Π.Ο.Υ. (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας), μέχρι το 2024 αναμένεται ο αριθμός αυτός να έχει υπερδιπλασιαστεί.
  • Τα τροχαία δυστυχήματα αποτελούν στις μέρες μας την ένατη (9η) συχνότερη αιτία θανάτου των ανθρώπων γενικά, καθώς και την πρώτη (1η) αιτία θανάτου σε παιδιά και νέους έως εικοσιπέντε (25) ετών.

Στη χώρα μας η εικόνα δε θα μπορούσε να είναι διαφορετική! Σύμφωνα με στοιχεία του αρμόδιου Υπουργείου, ανά έτος έχουμε περίπου:

  • 1.680 νεκρούς
  • 2.750 σοβαρά τραυματίες και
  • 23.640 ελαφρά τραυματισμένους

Τα ίδια στοιχεία δείχνουν πως παραπάνω από τους μισούς θα είχαν σωθεί αν φορούσαν ζώνη ασφαλείας.

Για να μειωθούν τα παραπάνω μεγέθη, οι αρχές της χώρας έχουν δαπανήσει εκατομμύρια για τη συνεχή ενημέρωση και εκπαίδευση των οδηγών, ενώ έχουν θέσει και υψηλά πρόστιμα στην περίπτωση οδήγησης χωρίς τη χρήση ζώνης ασφαλείας.

Τα πρώτα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας έχουν αρχίσει και γίνονται εμφανή, μιας και οι νέοι κυρίως οδηγοί έχουν την τοποθέτηση της ζώνης ασφαλείας ως θέσφατο κατά την είσοδό τους στο αυτοκίνητο.

Σίγουρα όμως αρκετοί οδηγοί χρησιμοποιούν ακόμη συνήθεις δικαιολογίες όπως:

  • «Πηγαίνω εδώ κοντά»
  • «Είμαι προσεκτικός δε θα τρακάρω»
  • «Δεν χρειάζεται η ζώνη ασφαλείας, το αμάξι μου έχει αερόσακους»

Πρέπει σε όλους να γίνει αντιληπτό πως φοράμε ζώνη ασφαλείας σε κάθε διαδρομή, όσο μικρή και αν είναι, είτε καθόμαστε μπροστά είτε πίσω στο αυτοκίνητο.

Ασφαλής οδήγηση και αλκοόλ δεν συνδυάζονται

 

Πρέπει να γίνει ξεκάθαρο σε όλους πως δεν οι λέξεις «ασφαλής οδήγηση» και «αλκοόλ» δεν μπορούν να συνυπάρξουν στην ίδια πρόταση, ανεξαρτήτως τι πιστεύει ο καθένας.

Το αλκοόλ επηρεάζει την οδηγική ικανότητα και τα αντανακλαστικά οποιουδήποτε οδηγού και πρακτικά δεν υπάρχει ασφαλής τρόπος να γνωρίζει κάποιος το όριό του, ώστε να οδηγεί με «ασφάλεια».

Για παράδειγμα, ένα (1) μόνο ποτήρι κρασί μειώνει τα αντανακλαστικά του οδηγού στο μισό, ενώ τρία (3) ποτήρια κρασί μειώνουν τα αντανακλαστικά έως και κατά ογδόντα (80) τοις εκατό.

Στην περίπτωση που κάποιος οδηγεί με διπλάσια από το επιτρεπτό ποσότητα αλκοόλ στο αίμα του, είναι πενήντα (50) φορές πιο πιθανό να εμπλακεί σε θανατηφόρα σύγκρουση, απ’ ότι ένας οδηγός που δεν έχει καταναλώσει αλκοόλ.

Σύμφωνα με τη στατιστική υπηρεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ένα (1) ατύχημα στα τέσσερα (4) οφείλεται στην κατανάλωση οινοπνεύματος, ενώ περισσότερα από σαράντα χιλιάδες (40.000) άτομα στην Ε.Ε. πεθαίνουν σε ετήσια βάση από τροχαία δυστυχήματα που προκαλούνται από την κατανάλωση αλκοόλ.

Αναλυτικότερα, οποιαδήποτε ποσότητα αλκοόλ προκαλεί:

  • Καθυστέρηση στα αντανακλαστικά
  • Αύξηση απόστασης φρεναρίσματος
  • Μειωμένη αντίληψη χώρου και ταχύτητας
  • Μειωμένο οπτικό πεδίο
  • Αίσθηση υπερβολικής αυτοπεποίθησης
  • Μειωμένη δυνατότητα αντίστασης και αναστολών

Στη συνέχεια παραθέτουμε κάποιους βασικούς κανόνες που πρέπει να τηρούνται για την αποφυγή οδήγησης υπό την επήρεια αλκοόλ, μιας και η πρόληψη είναι το παν:

  1. Μην πίνετε όταν πρόκειται να οδηγήσετε
  2. Σε κοινή έξοδο, φροντίστε κάποιος από την παρέα σας να μην πιεί ώστε να μεταφέρει με ασφάλεια τους υπόλοιπους σπίτια τους
  3. Μην εισέρχεστε σε όχημα που ο οδηγός έχει καταναλώσει αλκοόλ
  4. Προσφέρετε στους καλεσμένους σας μη αλκοολούχα ποτά
  5. Σταματήστε να προσφέρετε αλκοολούχα ποτά περίπου μιάμιση ώρα προτού φύγουν οι καλεσμένοι σας.

Αυτό που πρέπει να θυμάστε είναι να μην πίνετε όταν πρόκειται να οδηγήσετε και να μην οδηγήσετε αφού έχετε πιεί.

Περισσότερα
This is an img371
Μετάβαση στο περιεχόμενο