Ελαστικά Οχημάτων

Ελαστικά Οχημάτων

Ο συνδυασμός καλά φρένα και καλά συντηρημένα ελαστικά οχημάτων είναι ίσως ο πιο σημαντικός παράγοντας για την ασφάλεια του οδηγούν και των επιβατών ενός οχήματος.

Πρόκειται άλλωστε για το μοναδικό σημείο επαφής με το δρόμο, είναι αυτά που μεταφέρουν στο οδόστρωμα την κινητική ενέργεια του οχήματος, έχουν καίριο ρόλο στην απορρόφηση των κραδασμών κ.ά.

Τα ελαστικά των οχημάτων είναι ουσιαστικά αυτά που ορίζουν την οδηγική συμπεριφορά του οχήματος.

Ποια είναι τα κριτήρια επιλογής ελαστικών;

 

Για μερικούς ιδιοκτήτες καλά ελαστικά είναι τα πιο οικονομικά. Καλό θα ήταν να κρατήσετε αποστάσεις από αυτόν τον τρόπο σκέψης, μιας και ένα φθηνό ελαστικό με χαμηλή απόδοση μπορεί να σας κοστίσει πολύ περισσότερο απ’ ότι ένα πιο ακριβό.

Οι ερωτήσεις που θα πρέπει να κάνετε για την σωστή επιλογή στα ελαστικά οχημάτων είναι οι εξής:

  • Ποιες διαστάσεις ελαστικών είναι οι καταλληλότερες για το όχημά σας; Τι διαστάσεις έχει ορίσει ο κατασκευαστής στις προδιαγραφές;
  • Τι κλιματολογικές συνθήκες αντιμετωπίζετε στην περιοχή που διαμένετε και κινείστε με το όχημά σας;
  • Σε τι είδη δρόμων κινείστε πιο συχνά; Μέσα στην πόλη, στον αυτοκινητόδρομο, σε χωμάτινες περιοχές;

Αυτό που πρέπει να έχετε ως σημαντικότερο γνώμονα επιλογής ελαστικών οφείλει να είναι η ασφάλεια η δική σας και των υπολοίπων επιβατών που θα μεταφέρετε.

Πως μπορώ να ελέγξω την κατάσταση των ελαστικών μου;
 

Τα ελαστικά οχημάτων έχουν ημερομηνία λήξης, η οποία αλλάζει ανάλογα με τη χρήση που τους κάνετε.

Πραγματοποιώντας συχνούς ελέγχους στα ελαστικά σας δε θα βρεθείτε ποτέ προ απροόπτου, ενώ ενισχύετε σημαντικά και την ασφάλειά σας κατά την οδήγηση του οχήματός σας.

Τι θα πρέπει όμως να κοιτάτε στα ελαστικά του οχήματός σας:

Έλεγχος φθοράς

Είναι λογικό κάποιες φορές να εμφανίζεται ζημιά στα ελαστικά σας, χωρίς να γίνεται αυτό άμεσα αντιληπτό. Θα πρέπει να ελέγχετε τα ελαστικά του οχήματός σας οπτικά και αν κάτι δε σας φαίνεται σωστό, ζητήστε τη γνώμη ενός ειδικού.

Έλεγχος πίεσης ελαστικών

Θα πρέπει να ελέγχετε τακτικά την πίεση των ελαστικών του οχήματός σας, ιδανικά μία φορά κάθε δύο εβδομάδες. 

Η σωστή πίεση επιρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό τη διάρκεια ζωής των ελαστικών και την προβλεπόμενη από τον κατασκευή τους απόδοση.

Σημαντική υπενθύμιση: μην αμελείτε να ελέγχετε την πίεση που έχει η ρεζέρβα σας.

Έλεγχος για σκισίματα

Πρόκειται για τον νούμερο ένα λόγο φθοράς ελαστικών στη χώρα μας εξαιτίας της υπεριώδους ακτινοβολίας του ήλιου. Τέτοια σκισίματα είναι εμφανέστερα στα πλαϊνά των ελαστικών, τα επονομαζόμενα «μάγουλα».

Η συχνή έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία μπορεί να «ψήσει» τα ελαστικά του οχήματός σας και να τα μετατρέψει σε «ξύλα», τα οποία γλιστράνε ακόμη και σε στεγνό οδόστρωμα και χρειάζονται άμεσα αντικατάσταση.

Έλεγχος βάθους πέλματος

Ο νόμος προβλέπει το ελάχιστο βάθος πέλματος στο 1,6mm, κάτι που μπορείτε να ελέγξετε με τους δείκτες φθοράς, που βρίσκεται στο πέλμα του ελαστικού σας.

Πότε πρέπει να αλλάξω τα ελαστικά μου;

 

Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, η διάρκεια ζωής αλλά και η απόδοση των ελαστικών σας εξαρτώνται από τις οδηγικές σας συνήθεις, τους δρόμους και τη φροντίδα που τους δείχνετε.

Υπάρχουν βέβαια κάποια σημαντικά στάδια στη διάρκεια ζωής των ελαστικών σας, τα οποία ορίζουν τις ενέργειες που πρέπει να ακολουθήσετε:

  1. Μετά τα πέντε (5) χρόνια χρήσης, τα ελαστικά σας θα πρέπει να ελέγχονται τουλάχιστον μία (1) φορά το έτος από κάποιον επαγγελματία.
  2. Ανώτατο όριο ζωής των ελαστικών είναι συνήθως τα δέκα (10) χρόνια, όπου συνίσταται και η προληπτική αντικατάστασή τους, τόσο αυτών όσο και της ρεζέρβας.

Πέραν τον ανωτέρω χρονικών ορίων, τα ελαστικά οχημάτων πρέπει να αλλάζονται αν παρατηρείται κάποια από τις παρακάτω ζημιές:

  • Το πέλμα έχει φθαρεί πέρα από το επιτρεπόμενο βάθος
  • Τα πλευρά του ελαστικού έχουν υποστεί φθορά
  • Υπάρχει τρύπα στο πέλμα του ελαστικού με διάμετρο μεγαλύτερη των έξι (6) mm.
  • Η στεφάνη έχει υποστεί ζημιά ή έχει παραμορφωθεί (ακριανό μέρος του ελαστικού που προσαρμόζεται στον τροχό του οχήματός)

Τι είναι τα ελαστικά οχημάτων Run Flat;

 

Όλοι οι οδηγοί κάποια στιγμή της ζωής τους έχουν βρεθεί να οδηγούν με κλαταρισμένο ελαστικό, ενώ το πρώτο πράγμα που θα σκεφτούν είναι η ταλαιπωρία και ο χρόνος που θα σπαταλήσουν στην αλλαγή του.

Οι κατασκευαστές ελαστικών, μετά από χρόνια έρευνας και ανάπτυξης, κατάφεραν να δημιουργήσουν μία νέα γενιά ελαστικών οχημάτων, την Run Flat.

Στην ουσία πρόκειται για μία προϊοντική κατηγορία ελαστικών που είναι συνώνυμη της ασφάλειας, προσφέρει μεγαλύτερο οδηγικό έλεγχο του οχήματος σε συνθήκες επειγούσης σημασίας και εγγυάται την ασφαλή συνέχιση της πορείας του οχήματος, ακόμη και μετά από ταχεία απώλεια της πίεσης των ελαστικών.

Τα ελαστικά Run Flat χωρίζονται σε τρείς (3) κατηγορίες, ανάλογα με τον τρόπο κατασκευής τους.

Self – Sealing

Αξιοποιώντας μια επιπλέον στρώση από ειδικά κατασκευασμένο υλικό κάτω από το πέλμα, του επιτρέπει να κλείνει μόνο του τρύπες που τυχόν δημιουργήθηκαν.

Self – Supporting

Ο πιο διαδεδομένος τύπος ελαστικού Run Flat. Διαθέτει ειδικά ενισχυμένα πλαϊνά που επιτρέπουν, σε περίπτωση απώλειας πίεσης, την υποστήριξη του βάρους του οχήματος.

Auxiliary Supported Run Flat Systems

Αξιοποιώντας έναν ειδικό δακτύλιο στο εσωτερικό του ελαστικού, γύρω από τη ζάντα, υποστηρίζει το βάρος του οχήματος κατά την πέδηση.

Συχνές ερωτήσεις για τα ελαστικά οχημάτων

 

Στη συνέχεια μπορείτε να διαβάσετε τις πιο συχνές ερωτήσεις στις οποίες καλούμαστε να απαντήσουμε στα καταστήματα της αλυσίδας Ι.ΚΤΕΟ Πατρωνάκης.

Τι είναι και τι σημαίνει το ευρωπαϊκό σήμα ελαστικών;

Πρόκειται για ένα είδος σήμανσης που εμφανίζει τις προδιαγραφές των ελαστικών σας για την αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης και σας ενημερώνει σχετικά με τις επιδόσεις πρόσφυσης σε υγρό οδόστρωμα, την αντίσταση κύλισης και τον εξωτερικό θόρυβο.

Τι να προσέξω στην πίεση των ελαστικών μου;

Πρέπει να ελέγχετε συχνά την πίεση των ελαστικών σας και ιδανικά όταν τα λάστιχά σας θα είναι κρύα. Οφείλετε να συμβουλευτείτε το βιβλίο συντήρησης του αυτοκινήτου ώστε να ενημερωθείτε για τις πιέσεις που προβλέπει

Πως να επεκτείνω τη διάρκεια των ελαστικών;

Κατά την οδήγηση, κατά την επιτάχυνση και το φρενάρισμα, τα ελαστικά δέχονται πιέσεις από διαφορετικές κατευθύνσεις. Όπως γίνεται αντιληπτό η φθορά των ελαστικών δεν είναι η ίδια και στους δύο άξονες και είναι άμεσα εξαρτημένη από την κατανομή βάρους και τον τύπο της κίνησης.

Ο πιο συνηθισμένος τρόπος παράτασης της ζωής των ελαστικών είναι η αλλαγή των εμπρός με τα πίσω λάστιχα (ή και χιαστί). Η εν λόγω πρακτική έχει ως βασική προϋπόθεση το αυτοκίνητό σας να «φοράει» ελαστικά με ίδια διάσταση εμπρός και πίσω.

Η παραπάνω διαδικασία πρέπει να γίνεται προτού τα ελαστικά των διαφορετικών αξόνων υπερβούν σε διαφορά το ένα (1) mm σε βάθος πέλματος.

Πως να διαβάσω τα διαφορετικά σύμβολα που έχουν τα ελαστικά μου;

Όλοι θα έχετε παρατηρήσει πάνω στα ελαστικά σας ενδείξεις παρόμοιες με αυτές: 195/55 R 16 87V.

Στην περίπτωση του παραπάνω παραδείγματος, το 195 αφορά το πλάτος του πέλματος σε mm, το 55 σημαίνει πως το ύψος του πλαϊνού είναι το 55% του πέλματος, το R16 είναι το ύψος της ζάντας σε ίντσες, o αριθμός 87 είναι ο δείκτης φορτίου και το γράμμα V είναι ο δείκτης ταχύτητας.

Επάνω στα ελαστικά θα βρείτε και έναν αριθμό DOT, ο οποίος υποδεικνύει την ημερομηνία παραγωγής εκφρασμένη στην εβδομάδα του έτους. Ο τετραψήφιος αυτός αριθμός αναφέρει την εβδομάδα κατασκευής (τα δύο πρώτα ψηφία) και το έτος κατασκευής (τα δύο τελευταία ψηφία).

Ο δείκτης ταχύτητας των ελαστικών πρέπει πάντοτε να αντιστοιχεί τουλάχιστον στην μέγιστη δυνατή ταχύτητα που μπορεί να «πιάσει» το όχημά σας, ανεξαρτήτως της ταχύτητας που εσείς οδηγείτε.

Για τα χειμερινά ελαστικά δεν υπάρχει δείκτης μέγιστης ταχύτητας και μπορείτε να τα ξεχωρίσετε από το σύμβολο της νιφάδας χιονιού που φέρουν πάνω τους.

Από πού να αγοράσω ελαστικά;

Μιας και μιλάμε για έναν από τους σημαντικότερους δείκτες ασφαλείας του οχήματός σας, θα σας συνιστούσαμε να αγοράσετε τα ελαστικά σας από εξειδικευμένα καταστήματα, όπου θα μπορείτε να κάνετε τις ερωτήσεις σας, να σας συμβουλεύσουν και να σας κατευθύνουν στην πιο ενδεδειγμένη λύση.

Υπάρχει νόμιμο βάθος πέλματος;

Το ελάχιστο νόμιμο βάθος πέλματος ενός ελαστικού είναι το 1,6 mm, χωρίς αυτό να σημαίνει πως θα πρέπει να περιμένετε να φτάσετε σε αυτό για να αντικαταστήσετε τα ελαστικά του οχήματός σας.

Τα λάστιχά σας έχουν απεμπολήσει τις όποιες ιδιότητες ασφαλείας πολύ πριν από αυτό.

Θα πρέπει να τα αντικαταστήσετε όταν το βάθος πέλματος (και όχι ο ώμος του ελαστικού) φτάσει τα 3 mm.

Είναι απαραίτητη η ζυγοστάθμιση;

Η ζυγοστάθμιση των τροχών μετά από μία αλλαγή ελαστικών θεωρείται απαραίτητη διαδικασία για οποιαδήποτε όχημα. Διαφορετικά, υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να έχετε ανισορροπία στην περιστροφή των τροχών, κάτι που προκαλεί κραδασμούς κατά την οδήγηση.

Αλλάζω βαλβίδες μαζί με τα λάστιχα;

Πρόκειται για μία αλλαγή που επηρεάζει ως ένα σημείο την οδηγική μας ασφάλεια, ενώ το κόστος της είναι πολύ χαμηλό.

Οι βαλβίδες των ελαστικών είναι εκτεθειμένες σε υψηλές φυγόκεντρες δυνάμεις, οι οποίες γίνονται πολύ πιο ισχυρές όταν ανεβαίνει η ταχύτητα οδήγησης. Όταν λοιπόν οι βαλβίδες αυτές έχουν «ζαρώσει» από το χρόνο και τον ήλιο δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τις δυνάμεις αυτές, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε διαρροή αέρα που δύσκολα γίνεται αντιληπτή.

Θέλει προσοχή το σφίξιμο των μπουλονιών;

Ο κατασκευαστής του οχήματός σας έχει θέσει όριο κιλών που πρέπει να εφαρμόζεται στα μπουλόνια των τροχών, ένα όριο που θα πρέπει να ακολουθηθεί από τον επαγγελματία που θα σας αλλάξει ελαστικά.

Τα πιστόλια που χρησιμοποιούν τα βουλκανιζατέρ είναι συνήθως ρυθμισμένα στη μέση ροπή σύσφιξης που προτείνεται από τους κατασκευαστές. Καλό θα ήταν λοιπόν να τους υποδείξετε τη σωστή ρύθμιση για το όχημά σας.

Να φουσκώσω τα ελαστικά μου με άζωτο;

Πρόκειται για μία νέα τάση, η οποία δεν έχει κάποια ιδιαίτερη πρακτικότητα για το όχημά σας, μιας και το μόνο του πλεονέκτημα είναι πως το εκάστοτε λάστιχο χάνει την πίεσή του πιο αργά.

Από τη στιγμή δε που ο αέρας του περιβάλλοντος περιέχει κατά 78% άζωτο, δεν έχετε να κερδίσετε κάτι… Και μη ξεχνάτε το σημαντικότερο:ο αέρας είναι δωρεάν.

Όσο πιο ακριβό είναι ένα ελαστικό τόσο καλύτερο είναι στο δρόμο;

Αυτός ο άτυπος «κανόνας» έχει καταπέσει εδώ και αρκετά χρόνια, μέσα από άπειρες δοκιμές ελαστικών.

Τα ελαστικά είναι τόσο καλά όσο δείχνουν οι αξιόπιστες δοκιμές των κατασκευαστών τους.

Related Posts
This is an img371
Μετάβαση στο περιεχόμενο